Pages

Tuesday, October 29, 2013

apabila diuji dengan kesakitan

setelah lima hari demam, hari ni dah rasa kebah sikit. suma tinggal batuk dan selsema sikit-sikit. mungkin berjangkit dari afrina yang demam seminggu sebelum tu. alhamdulillah sekarang dah sihat sepenuhnya. saya jarang demam. kalau ada pun sikit-sikit, tak perlu makan ubat dan akan sembuh sendiri selepas sehari dua. tapi kali ini tidak. dua kali mengadap doktor.

rupanya, sakitlah apa pun, hatta sekecil sakit demam pun, tetaplah sakit. tetap tidak selesa. dulu saya terfikir, mungkin best kut demam, boleh rehat.. rupanya tidak. nak berehat macam mana kalau badan panas sampai tak boleh tidur. asyik nak dijelum sepanjang malam. dan mengada-ngadanya saya, saya selalu minta abang jelumkan, walaupun mangkuk air berada disebelah saya. seronok dimanja-manjakan. hehe..

ditambah pula dengan badan sedang dalam proses mengadaptasi kehadiran orang baru, saya juga selalu muntah-muntah. hidung tersumbat dengan mukus, rongga tekak penuh makanan muntah. nak bernafas, seksa jiwa raga. lepas muntah pula, tekak terasa perit tak kiralah betapa banyak pun saya minum air kosong. sehari kadang-kadang sampai lima enam kali muntah. makan tak lalu, muntah je lebih. sebab itulah berat saya mengusut dua kilo, disaat berat badan sepatutnya naik. naik baik nurse tak tahu!

jadi benarlah, kita tak ambil tahu nikmat kesihatan sebelum datangnya sakit. dah sakit nak makan pun tak lalu, semua makanan pahit. nak jaga anak tak boleh. sejak saya demam semua tugas itu diambil alih oleh abang, kecuali pakaikan pampers dan susukan fina. fina kadang-kadang memilih, tak suka papa dia pakaikan pampers kat dia. yang lain-lain semua ok.

dan sejak sebulan lalu, saya dah tiga kali terima tawaran dari richworks untuk jadi krew seminar dan IMKK. dua dah lepas, saya tak terima, satu lagi masih belum beri jawapan. bertuahnya saya dipilih, tapi entah mengapa saya tak reply untuk jadi krew IMKK tu. padahal dah la dapat join free, dapat tolong orang pulak tu. saya rasa Allah sedang membuka peluang untuk saya. kalau mini seminar di Berjaya Time Square ni abang izinkan, saya rasa saya nak join. kalau melepaskan terlalu banyak peluang, takut peluang tu tak datang lagi.

saya ingin sekali berbakti. tak kira kepada sesiapa pun.