Pages

Thursday, September 19, 2013

cashflow game is a life game

saya pun mula bermain dengan sedikit blur.

mula bermain saya dah dapat gaji. RM1690. lepas tu saya berhenti kat petak derma. sama ada saya mendermakan 10% daripada gaji saya dan saya dapat tiga pusingan lempar dua dadu, ataupun saya boleh memilih untuk tidak menderma.

dan saya pilih yang kedua. dan dalam game tu saya dua kali dibuang kerja. dan akibat dibuang kerja itu saya rugi lebih dari enam ribu, just to save RM169.

itulah law kehidupan. the more u give, the more u get. the more u 'save', the more u loose.

dan ada satu ketika, saya mendapat peluang untuk membeli saham pada harga RM1 sahaja, sedangkan rentang harganya adalah RM5-30. jadi walau apa pun saya akan untung, walaupun pada harga paling rendah. dan salah seorang fasilitator memberitahu bahawa saya boleh mendapatkan orang lain beli melalui saya, jadi saya dapat komisyen disitu. mula-mula saya menawarkan pada harga RM10, saja nak menghangatkan suasana. for sure tak ada orang beli. akhirnya saya jual pada harga RM2, dan ahli kumpulan saya beli sebanyak 25,000 lot. nampak tak kat situ, saya dah dapat RM25,000 tanpa buat apa-apa pun, just sharing dengan orang lain. saya sendiri beli 4000 lot. pada masa itu saya hanya ada duit 4 ribu lebih, jadi saya hanya berserah. semoga kali ini saya dapat untung.

pernah juga saham yang saya beli itu mengalami penggabungan, bermaksud saham saya hanya tinggal 2 ribu, tetapi kemudian kembali kepada 4 ribu lot.

dan detik-detik gembira bermula bila harga saham saya melonjak naik kepada RM30 satu lot. apa lagi, saya pun jual dan tidak semena-mena saya dapat cash RM120,000. tapi dengan duit sebanyak itu, saya masih takut untuk mengambil risiko bermain 'big game' sehinggalah seorang fasi menasihatkan saya bermain dengan  big deal. kalau small deal ni, passive income saya pun sikit la.

yang pertama, saya beli kedai dan menjana passive income RM2500.

yang kali keduanya saya join venture dengan dua orang ahli kumpulan saya untuk beli bulk of apartment dan kami berjaya menjana passive income RM11,000 sebulan!

akhirnya kami berjaya keluar dari RAT RACE!

dan pendapatan pasif saya melebihi perbelajaan saya dan saya boleh memilih untuk HIDUP BEBAS!

pengajaran yang paling berguna untuk saya:

1. kita kena selalu memberi walaupun kita tak memiliki banyak. ada sikit beri sikit. ada banyak beri banyak. ikut kemampuan. jangan pula beri sehingga tiada untuk diri sendiri.

2. sharing is marketing. itu kata dr azizan. tapi apabila kita share, kita tak akan rugi pun, malah lebih untung.

3. jangan takut untuk bermain 'big game'. besar permainannya, besarlah pulangannya.

dan banyak lagi.


memang bermain game ini sungguh seronok. yang penting banyak perkara saya belajar.




No comments:

Post a Comment