Pages

Monday, September 9, 2013

bila saya bermain cashflow game...

semalam saya menghadiri garaj wang 3.3.3 kelolaan abang abu. sebetulnya sebelum ni saya tak pernah menghadiri seminar ataupun apa-apa bersama abang abu. tapi beberapa bulan lepas saya di offer oleh kawab FB (yang dah jadi kawan real life) untuk mengikuti garaj wang ni. masa tu memang saya tak tahu apa-apa pun pasal cashflow game, walaupun saya dah khatam Rich Dad Poor Dad. poor me, yang tu pun tak tahu. tapi disebabkan pada masa itu keinginan untuk menaikkan taraf hidup begitu berkobar-kobar dan bernyala-nyala, saya daftar jugak.

bangun pagi semalam, perasaan terbelah kepada beberapa bahagian. suara biawak dalam diri saya menyuruh saya agar berehat sahaja hari itu, tak perlu ke mana-mana. berehat bersama anak dan suami. tapi minda saya yang masih waras melawan. saya dah bayar untuk itu dan dalam keadaan kewangan sekarang, saya masih lagi nak membazir dan melepaskan peluang? lalu tangan saya pun bergerak dan mulut berbisik kepada suami di sebelah, abang, banguuuunnn..kita nak jumpa abang abu hari ni....

yes! biawak itu telah kalah!

masa mula-mula masuk kelas tu, abang abu dah ada. malunya, cikgu sampai dulu dari anak murid. tapi kelas belum start. borak-borak dengan rakan-rakan semeja. satu meja 6 orang. oh ya, saya tak dibenarkan duduk bersama-sama abang. mungkin bagus jugak.

kakak yang berada di sebelah saya juga merupakan alumni Dr. Azizan. malah dia dah pergi banyak program berbanding saya, antaranya IMKK, AMP dan RKMJ. saya teringin juga nak mengikuti RKMJ tetapi buat masa ini kedudukan kewangan saya belum mengizinkan. malah dalam kelas tu saya rasa lebih separuh adalah alumni Dr. Azizan. so bila buat chicken dance sebelum kelas tak adalah kekeok sangat walaupun tanpa instructor. tapi chicken dance tanpa Aizzuan ibarat makan nasi kerabu takde tumis. takde umphh.. dan saya rindukan sorakan Aizzuan "JUARAAAA!!!''

meremang bulu roma.

kelas bermula dengan intro - sembang-sembang penuh isi daripada abang abu. beliau mencerita kecara kasar bagaimana beliau boleh terlibat dengan bidang ini, itu ini, dan begitu begini. selepas berhenti rehat untuk 'brunch', barulah permainan cashflow bermula.

sebelum bermain, memang saya tidak tahu apa itu game ini. apa benda yang robert kiyosaki dah buat ni. kenapa aku perlu main game ni. kenapa itu dan kenapa ini. tapi apabila abang abu terangkan, saya fokus betul-betul, without trying to ask kakak depan saya (dia dah main banyak kali), walaupun orang lain sibuk bertanya. saya digest betul-betul. saya fokus one by one. ya, game ini tidaklah susah sangat. itu yang saya fikirkan.

dan untuk kad pekerjaan, saya mendapat JURUTERA. tidakkah itu ironik?

nanti saya sambung perjalanan menempuh game ini.

yang pasti saya dah celik mata sikit. insyaAllah, akan terbuka luas tidak lama lagi.

balik dari kelas, saya terus cakap kat abang, jom pergi bookstore, beli Retire Young Retire Rich. sebenarnya dah lama saya nak beli, asyik tertangguh. hari ni saya tak nak bertangguh lagi. satu lagi nak melangsaikan hutang saya kepada abang, buku Eat That Frog, yang saya dah hadiahkan kepada seorang kawan. perlu ganti balik.

dan, saya dengan abang memasang satu tekad, belum terlambat kita restructure hidup kita. dan afrina juga, perlu diberi installation yang betul. saya dan abang nak jadi Rich Dad. itu tekad kami.

p/s: asyik bermain game, terlupa terus nak ambil gambar.

No comments:

Post a Comment