Pages

Friday, October 29, 2010

ia sebuah perasaan

aku tak nak menangis hari ini.

(tapi aku tetap boleh bersedih, kan?)

Tuesday, October 26, 2010

melukis perasaan

melukis katak tak cantik lebih senang dari melukis perasaan.

Wednesday, October 20, 2010

lelaki itu dari marikh

sedari kecil memang aku selalu sedar bahawa lelaki itu memang pelik kelakuannya dari perempuan. perangai abang-abang memang jauh berbeza dari kakak-kakak. perangai ayah tidak sama dengan emak. adik juga seorang lelaki.

aku dengan abang beza jauh. lima tahun. aku dan kakak lagi jauh. 11 tahun. aku dengan adik, 2 tahun. sebab itu adik yang selalu jadi 'rakan sparring' aku. masa kecik siap main pukul-pukul kalau tak puas hati. sebabnya- adik selalu buat aku sakit hati. adik suka cari gaduh dengan aku. aku tak suka tengok aku senang-senang. adik memang datang dari planet lain!

masuk sekolah, ada seorang budak laki yang memang suka jahati aku. sorok barang aku. buat itu ini yang buat aku sakit hati. dari darjah satu sampai darjah enam, aku benci budak laki itu. suka pergi rumah aku, lepas tu ejek-ejek aku. lelaki itu memang pelik!

masa tingkatan empat, ada seorang budak laki yang tak cakap dengan aku, sebabnya dia fikir aku yang laporkan pada cikgu homeroom pasal perbuatan dia, sedangkan aku langsung tidak buka mulut. akhirnya bahana itu terkena kepada aku. habis semua budak laki dalam kelas itu pulaukan aku atas perkara yang aku langsung tak terlibat. lelaki-lelaki ini kadang kala agak gila!

tetapi, lelaki-lelaki juga yang buat aku jatuh suka, yang buat aku tak tidur lena.

lelaki juga yang menjaga.

lelaki juga yang ambil kisah semuanya.

lelaki juga ketua keluarga.

lelaki juga yang menjadi raja.

lelaki juga imam Masjid Negara.


dan lelaki yang selalu berada di sampingku itu, lelaki yang luar biasa hebatnya.

Wednesday, October 13, 2010

ikan di laut kucing di darat

masih belum selesai membaca Manikam Kalbu walaupun telah lebih lima bulan berada di tangan aku. entah kenapa, malas menguasai kebelakangan ini. sebab itu bila ke melaka, aku hanya membawa tiga buah buku~ buku yang dah berkurun ada dalam simpanan aku- manikam kalbu, Dunia Sophie dan satu lagi buku John Gray.

dan bila dah mula membaca semula, barulah terjatuh suka. dan yang paling menarik bila ada teka teki, tapi aku tak mampu untuk menjawab. ada lima soalannya:
1. kenapa air laut masin
2. kenapa ikan makan dalam air
3. kenapa ikan tak boleh tidur
4. ikan apa yang paling banyak
5. kenapa ikan tak berkurang dalam laut.

serius, aku tak pernah terfikir pun jawapannya.

anda, bagaimana?


Sunday, October 10, 2010

magika

1.

hidup bukan sebuah dongeng. hidup bukan suatu cerita karut. hidup itu sebuah perjalanan yang kita lakarkan melalui mimpi dan cita-cita, dan akhirnya berkembang menjadi sebuah realiti.

2.

semalam aku menonton magika. asalnya rancang minggu lepas lagi, tapi pergi dah terlalu lewat, terlepas tayangan terakhir. kata abang, takpe, nanti balik melaka kita tengok, paksu ada tiket free.

aku suka tagline magika. tiada apa yang mustahil dengan kuasa imaginasi.

aku memang suka muzikal, dan nampaknya filem ini menepati citarasa aku. walaupun aku jarang suka filem melayu, kecuali filem yang agak 'educated', tapi aku rasa magika terkecuali.

first time aku ajak abang, dia terkejut. haha. memang sebelum ni wayang tak ada dalam agenda aku, tapi aku rasa terpanggil untuk menonton magika. mungkin sebab ia muzikal, mungkin juga sebab banyak review positif yang aku baca tentang filem ini.

dalam gelak tawa, sampai satu part, gugur jua air mata aku. (nasib baik nenek kebayan tak ada sebelah aku). =)

(aku bukan menulis review filem. aku menulis perasaanku.)

3.

dan dalam meniti lakaran mimpi dan cita-cita, aku sangat menghargai sebuah mimpi yang selalu hampir denganku. mimpi yang selalu memeluk tidurku, menghangatkan dingin malamku, dan mimpi yang selalu menjadi tangan dan kakiku, menjadi telinga dan mataku.

akan kutunggu mimpi itu menjadi suatu realiti.

Friday, October 8, 2010

ketam berlarian di bagan lalang

aku mula-mula pergi bagan lalang masa tahun tiga. masa tu tengah sibuk dengan klinikal, pada masa bulan puasa. Jimmy ajak buka puasa kat bagan lalang. serius aku tak tahu kat mana. tapi aku tahu kat sepang. pergi ramai jugak masa tu. pergi naik kereta nuzul separuh jalan, then pindah kereta abang arip.

masa naik kereta abang arip, hari dah petang, dah lebih pukul enam. sepanjang jalan dia buka tingkap. kiri kanan pokok yang hijau. nyaman tidak terkira. sejak itu aku mula jatuh cinta dengan senja di sepang.

buka puasa di satu kedai yang aku lupa namanya, tapi aku ingat letaknya kat hujung jalan di sebelah kanan. makanan kat situ aku tak ingat sangat rasanya, tapi boleh dikategorikan sedap.

dalam perjalanan balik, singgah di pantai. masa tu dah lebih kurang pukul 10 malam. air dah surut menjadikan pasir pantai semakin panjang dari siang. malam tidak dilitupi awan. bintang-bintang bertaburan 180 darjah. hujung kiri ke hujung kanan. seluruh langit berkelip-kelip. di kaki ketam-ketam kecil berlarian. sungguh indah perasaan itu. sangat indah.


jimmy janji nak pergi lagi habis exam semester itu. pergi tengok sunrise.

dan paper aku paper last antara semua.

semua menunggu kertas terakhir aku.

dan malam selepas paper terakhir, aku bersiap-siap untuk ke bagan lalang. adik aku call, "anak kak mah meninggal."

..............


selepas daripada peristiwa itu, tak ada lagi orang ajak aku pergi bagan lalang. dan kalau aku ajak pun tak ada sesiapa yang terima cadangan aku. sedihnya.....

sehinggalah suatu hari dalam bulan empat hari tu, tim suggest untuk buat gathering bersama-sama coursemate. pantas aku beri cadangan. "kalau bagan lalang ok tak?"

dan tim hanya terima bulat-bulat.

dan aku forwardkan cadangan kepada kawan-kawan yang berada di KL.

response yang suam-suam kuku pada mulanya, akhirnya dengan kesungguhan tim berjaya menjadi realiti.

dan ketam berlarian lagi di kaki. di bagan lalang.

cuma malam itu baru lepas hujan. gelita sangat pekat. tiada bintang dilangit. tiada kerdipan yang menyejukkan hati. hanya ayam dan sosej panas yang baru dilarikan dari api.

tapi kemeriahan bersama kawan-kawan tetap menyejukkan.

.........

bila hati kesunyian, aku selalu rindukan ketam di bagan lalang.




Thursday, October 7, 2010

apakah itu kerjaya

1.

lewat malam tadi, hampir pukul 12, seorang kawan mesej tanya pasal tender. tapi berdasarkan soalannya, aku mengagak dia salah faham berkenaan kerja aku. aku kerja dengan main con, bukannya vendor barang-barang.

mesej itu hampir pukul 12. pasal tender. aku biarkan ia dalam inbox.

pagi tadi, selepas siap semuanya, semasa menunggu encik yang memandu kereta datang ambik, aku balas mesejnya. beritahu apa yang sepatutnya. dan aku tanya tempat kerjanya. rupanya dia bekerja dengan salah satu vendor yang pernah masuk tender dengan syarikat aku, tapi tak berjaya.

dia bekerja di bahagian sales. dalam benak dan pemikiran aku, company tersebut ialah company yang biasa-biasa, bukanlah gah sangat. tak adalah besar sangat.

tanya pasal itu ini, last sekali tiba bab payment.

dia hanyalah seorang fresh graduate, dan incomenya jauh lebih tinggi dari aku. jauh dalam diri, aku tercabar. dia bekerja di syarikat yang pernah tidak berjaya masuk tender company aku. aku dah bekerja labih setahun, dan disambung kontrak pun masih ditakuk yang sama. tak berganjak.

dan hati jahat mula terfikir, buat apa lagi aku stay disini, sedangkan aku mungkin boleh dapatkan peluang yang lebih baik lagi di tempat lain. mungkin.

dan bila aku fikirkan sekali lagi, untuk jadi orang yang berjaya, tak pernah ada jalan pintas. bertatihlah dulu, walaupun dengan gaji yang kadang-kadang buat aku bernafas paras-paras hidung.


2.

aku ingat apa yang selalu ditekankan setiap kali menghadiri PAC PTD.

"kalau anda nak hidup kaya, anda berada ditempat yang salah. kerja kerajaan tak akan menjadikan anda kaya raya."

3.

kata seorang kawan aku: aku bangun setiap pagi dengan niat untuk bekerja dan berjaya.

sambungnya lagi: dan end of the day, aku rasa aku berjaya sebagai orang berkerjaya.

4.

bagi aku: tidak penting berapa income yang kita dapat, asalkan kita suka dengan kerja kita, itu sudah cukup. bila kita suka kerja kita, barulah kita boleh membina kerjaya.

kejayaan bukan didapati melalui jalan pintas.


QAQC

1.

regarding on previous post, seorang kawan tiba-tiba bertanya, 'siapa orang bawak masuk ko kerja tu? jangan la sebab aku wei..'

aku menafikan.

sebetulnya aku tidak pernah salahkan sesiapa, especially u...

sesungguhnya aku berterima kasih yang amat kepada kau. all the best for u my friend..

u know who are u rite?=)


2.

kerja juga semakin bertambah bila berada di tempat baru. kerja kat PJ aku kena buat jugak, kerja site pun termasuk sekali.

hari isnin (ketika aku masuk site ofis setelah hampir pukul 4-car breakdown di PJ), PM tanya aku, azma boleh buat QAQC tak?

serius, aku tak tahu apa bendalah QAQC tu. aku mana pernah ambik projek management. mana pernah belajar benda itu semua. mana pernah ambik kisah apa yang dilakukan oleh seorang QAQC engineer.

lalu aku buka report QAQC ending 31 march 2010.

aku tahu tiba masanya aku belajar itu.


dan masa interview hari tu juga aku ditanya tentang tender kerajaan. berapa lama tender dibuka, bila lawatan tapak, bila masa beli tender, berapa lama kena submit tender, apa itu tender terbuka, tender terhad. dah beberapa lama aku bekerja construction, dah berapa lama berdamping dengan QS, aku tak pernah ambik tahu pun benda tu. (encik QS pun tak pernah cerita kat aku)

akhirnya aku jawab: saya tak tahu encik, saya hanya bukak tender kepada sub-con. (setelah meneka-neka rambang soalan-soalan yang ditanya.

panel balas: kita tanya sebab u belajar project management.

aku balas balik: maaf puan, saya tak pernah project management, hanya belajar secara tak langsung masa kerja sekarang.

.... dan aku senyum semanisnya. agak-agak encik dan puan panel tergoda tak?

Saturday, October 2, 2010

cinta dan kebebasan.

satu perkara yang paling penting untuk berjaya ialah istiqamah atau usaha berterusan. dan untuk menjadi istiqamah itu perlukan keazaman.

dan dalam penulisan blog ini aku tak pernah ada istiqamah. ah, biarkan! =D

1. CINTA

semalam, 1 okt 2010, bermula tugas baru aku. di tempat baru. suasana baru. orang baru (sebenarnya semua lama). dan yang bukan baru. majikan aku.

dah beberapa lama terdetik niat untuk aku berhenti kerja, tapi tak pernah kesampaian. masa mula-mula kerja dulu, ramai vendor yang tawarkan aku kerja. tapi demi menghargai bahawa aku masuk atas recommendation orang, jadi aku cuba untuk tidak jatuhkan air muka orang yang berjasa membawa aku ke alam pekerjaan.

pernah seorang vendor bertanya, "kenapa position u assistant biomedical engineer, padahal u graduate?"

sejujurnya aku tak kisah apa jua gelaran, yang penting aku dapat hak aku. hak untuk dihormati bahawa aku juga ada ability untuk bekerja seperti orang lain. aku tak kisah untuk buat kerja lain, tapi aku juga mahukan hak aku sebagai assistant kepada seorang 'engineer'. selama aku bekerja di bawah 'engineer' tersebut, kerja aku hanyalah paper work, langsung tidak ada teknikal, dan yang lebih tidak adil, aku langsung tidak ada peluang untuk belajar teknikal.

first impression memang menentukan segalanya. dari first day aku masuk aku dapat merasakan bahawa memang orang yang bergelar engineer itu tidak suka aku. berapa lama aku cuba mencari jawapan atas ketidak sukaan tersebut, tapi aku tetap tidak menemui sebabnya. seminggu aku tahan, sebulan aku sabar, lima bulan aku boleh terima. dan dah lebih setahun, sabar aku ada batasnya.

kata pepatah:

bila anda tidak cintakan kerja anda, cintai rakan sekerja anda.
bila anda tidak cintakan rakan sekerja anda, cintai suasana dan pejabat anda.
bila anda tidak cintakan suasana dan pejabat anda, cintai pengalaman pergi dan pulang dari kerja.
bila anda tidak cintakan pengalaman tersebut, cintai apa jua yang boleh anda cintai dari kerja anda- hiasan meja, cicak di dinding, awan di luar jendela.
dan bila anda masih tidak menemui cinta dan kesenangan dari kerja anda, buat apa untuk bertahan?
carilah apa yang anda cintai. hidup hanya sekali. tiada apa yang lebih indah dari melakukan sesuatu dengan rasa cinta yang tulus.


since bulan 6 hingga bulan 8 hari tu aku lebih banyak berada di site. dan working environment di site jauh lebih menyenangkan, to be spesific, orang-orang di site lebih suka berkongsi dengan orang yang kosong pengalaman seperti aku. aku ditugaskan untuk buat inspection dengan hanya bekalan 4-wall drawing yang tak pernah belajar masa di universiti. dan dari kosong itu aku mula mengisi dengan pengalaman. first time, aku rasa seperti seorang engineer. bukannya kerani data entri.

balik dari site, keadaan getting worse, setelah lebih sebulan aku di site, kerja-kerja aku diambil alih oleh seorang yang bergelar 'engineer'. jadi aku semakin tak ada kerja di ofis. makin merasakan diri seperti 'orang bodoh yang tak tahu buat kerja'.

aku suarakan kepada abang, mahu berenti kerja, walaupun masih tak dapat kerja baru. aku rasa dia mahu menghalang, tapi mungkin dia faham kedegilan aku, katanya, "berenti la lepas raya...."

aku menurut tanpa paksaan. itu yang paling sesuai.


lepas raya, lepas selesai semuanya, lepas ofis dibuka selama empat hari, akhirnya aku jejakkan kaki ke ofis dengan surat perletakan jawatan. sebenarnya awal-awal lagi sebelum ofis dibuka, aku bagitau ketua unit nak berenti kerja, tapi dia tak benarkan, cadangkan supaya aku mohon pertukaran ke site. tapi aku tak rasa aku ada keperluan di site, jadi aku teruskan niat untuk berhenti.

dan tak disangka-sangka, sebelum aku bersiap-siap untuk balik selepas menghantar laptop dan menyudahkan sedikit kerja, bos aku sampai. memang aku tak nak berdepan dengan dia, biarlah segalanya melalui surat. tapi nampaknya rezeki aku masih di company ini.

selepas berbincang, akhirnya aku setuju untuk bertukar ke site, dengan syarat aku nak bercuti dulu. aku akan mula di site pada bulan 10. gila demand. hahaha. dan dia bersetuju. tapi aku membuat keputusan tersebut mengambil kira bahawa sebenarnya aku si sombong yang cepat berhenti sebelum dapat kerja baru. haha


dan yang paling penting. aku dah mula bekerja di site. dengan hati yang senang. dan penuh CINTA. lol


2. PTD


21 sept lepas, sekali lagi aku menghadiri temuduga PTD. untuk kali kedua. dan aku rasa kali ini lebih bersedia berbanding kali pertama dulu. dan aku baru realize sesuatu yang memalukan semasa temuduga kali pertama dulu- rupa-rupanya aku tak tahu 8 BIDANG TUGAS PTD.

memang sangat adil aku tidak berjaya dalam temuduga dulu.

aku dah berusaha untuk kali ini, dan seandainya rezeki aku untuk menjadi PTD, aku bersyukur. kalau masih tidak berjaya, maknanya aku masih belum cukup bagus dan perlu berusaha lebih gigih.

apa- apa pun, aku tetap mendoakan yang terbaik.