Pages

Tuesday, July 27, 2010

lupa daaaa.....

hujung minggu hari tu aku pergi kursus pra perkahwinan. perancangan yang tak seberapa, akhirnya jadi kenyataan. alah, kursus kahwin je, bukannya kahwin.. memang tak perlukan perancangan pun. huhu...

tapi aku gembira bila dia ajak pergi kursus. maknanya dia dah bersedia untuk menerima sebuah tanggungjawab. (bak kata ustaz yang aku lupa namanya, tak ada orang yang pergi kursus kahwin untuk tambah koleksi sijil).

dulu aku ada rancang nak pergi dengan kawan-kawan je, sebab aku nak pergi cepat-cepat sementara aku masih banyak masa terluang. kalau dah sibuk nanti susah. (tapi entah bila aku akan sibuk pun tak tahu.. huhu). tapi kawan nasihatkan supaya pergi dengan pasangan. dia kata lagi 'berkesan'. jadi aku batalkan niat nak pergi dengan kawan.

dan aku menunggu... (sebenarnya hampir terlupa)...

syukur akhirnya dia suarakan hasrat untuk pergi kursus. walaupun bukan untuk berkahwin dalam masa terdekat, tapi itu satu petanda yang dia sudah bersedia.

aku cuba cari iklan kalau-kalau ada terpampang di tepi-tepi jalan, tapi tak ada. aku tanya kawan, tak tahu. dan hari tu bila ada paper metro kat ofis, aku belek-belek, adalah empat lima iklan kursus kahwin. (aku tak pernah beli paper metro for personal purpose, kalau beli pun sebab orang minta tolong beli). lalu aku cari yang paling dekat dengan rumah aku. tak ada. paling dekat pun di bangsar. yang lain TTDI, masjid negara, dan beberapa lagi sekitar KL. memikirkan tentang kejahilan aku tentang jalan-jalan di KL, aku memilih masjid negara.

lalu aku sms kepada ustaz yang menganjurkan, memilih tarikh 24-25. langsung aku terlupa tentang hal lain yang sepatutnya berlaku hari tu.

aku ingat Uncle Salleh mengadakan jamuan dirumahnya. aku ingat hujung bulan julai. cuma aku lupa tarikhnya 24 julai.

bila buka facebook malam tadi, barulah aku ingat sesuatu yang aku langsung terlupa pada minggu lepas.

(aku di melaka minggu lepas, langsung tak ingat hal yang berlaku di KL- good escape!)

minta maaf, Uncle..

[ tim cakap aku dah tua...=( ]

dan arip, happy belated birthday...

[satu lagi keterlupaan aku - tim, u're rite =D ]

Monday, July 26, 2010

seandainya...

untuk menyesali keputusan yang aku buat setahun dulu bukanlah perkara yang bijak. untuk menyalahkan orang lain untuk keputusan yang aku buat juga bukan perkara yang cerdik.

cuma apa yang boleh aku buat ialah mencari jalan yang lain seandainya jalan aku pilih itu tidak mampu membuatkan hati aku selalu tenang dan ceria. aku tak mungkin boleh memadam detik yang telah aku lalui, cuma aku boleh mencipta detik lain yang lebih bahagia.

dan selalu terngiang-ngiang ditelinga....


....abang lebih suka kalau yang jadi pendidik.




takdir bukan pilihan kita.

Friday, July 16, 2010

rambutan merah yang rendang...

baru balik dari melaka. sekarang musim buah. boleh dikatakan setiap rumah kampung ada pokok rambutan di depan rumah. setiap hari aku lalu rumah-rumah kampung yang ada pokok rambutan. rambutan kuning, rambutan merah. pokok rambutan rendah, pokok rambutan tinggi, pokok rambutan rendang semua ada.

dan aku ini gila buah rambutan!

tapi selama dua hari aku di melaka, aku tak merasa sebiji pun buah rambutan.



tiba-tiba aku rindu kampung. sangat rindu.

(terngiang-ngiang suara ain: teh, bila teh nak balik....)


kerana menghukum diri, kadang-kadang aku terlupa perasaan orang lain.

Thursday, July 15, 2010

hijau dan hitam

hari ni kat site. nak belajar benda baru. membaca drawing dan check bilik. tapi dengan tak malunya aku masuk site tak ada green card. haha. dalam menghitung hari-hari yang sibuk dan tak sibuk, aku langsung terlupa bahawa suatu hari aku perlukan green card. awal-awal aku kerja hari tu kawan aku dah pesan awal-awal, buat green card, tapi sampai ke hari ni aku tak berapa ambil serius.

(my OSH friend, i tak masuk site ok! LOL)

lepas ni aku rasa nak cari peluang untuk buat green card. aku perlu bertangung jawab pada keselamatan dan kesejahteraan diri sendiri.

dengan cuaca panas kat sini, rasanya kalau sebulan aku stay, balik umah mesti kena perli budak hitam. haha. panas masa jalan nak ke opis lain. panas kat site pulak lain ceritanya.

alah, bukan jadi hal kalau hitam pun!


Tuesday, July 13, 2010

kaka..eh bukan, kak..

semasa menuruni tangga pagi tadi, seorang ayah berkata kepada anaknya, "adam, mari masuk rumah ni.."

jawab si anak, "bukan adam la ayah.. abang! ni abang, bukan adam.."

"abang pun abang lah," sang ayah mengalah. "mari masuk.."

si kecil, si cilik, terutama yang sulung, jarang mahu dipanggil dengan namanya. baginya suatu kemegahan apabila dipanggil dengan panggilan abang atau kakak, daripada dipanggil dengan nama betul mereka.

anak buah aku, pantang kalau dipanggil dengan namanya. "kakak la mama, bukan najihah.. mama ni kasar betul panggil macam tu.."

zaim yang cukup ganas pun, tetap mahu dipanggil abe im. kadang-kadang lawak jugak walau dimarah, "zaim, cepat sikit mandi tu!", tetap dibalas, "abe im baru je nak mandi, tadi baru gosok gigi.."

hati yang marah terus sejuk...

usahkan mengata kanak-kanak kecil, aku yang dah besar panjang pun, tetap membahasakan diri sebagai 'kak' walaupun kepada orang yang lebih tua atau dah sangat tua, atau lebih muda. pendek kata satu kampung panggil aku kak. kalau membahasakan 'kita', aku merasakan seolah-olah ada jarak dalam komunikasi tu. kata kakak aku, "dalam kampung ni kak yang paling tua, sebab orang tua pun panggil kak dengan 'kak' jugak.."

LOL!

walau ada juga yang memanggil aku nurul. aku tetap membalas dengan 'kak'. bagi aku kak tu panggilan yang paling mesra untuk aku. sebab mak aku tak pernah panggil aku dengan nama lain selain kak.

(seriously aku tak tahu dari mana wujud panggilan kak, sebab aku ada tiga orang kakak, dua orang abang dan seorang adik..whatever, yang penting aku selesa..)


Saturday, July 10, 2010

pelangi


ketika cahaya ditelan awan hitam
aku menangis dalam kegelapan
hujan mencurah tak henti
guruh berdentum memecah sunyi
petir memancar membelah langit
dan setelah semuanya terhenti
mentari muncul kembali
dan pelangi telah turun ke bumi

aku bersyukur dengan anugerah Ilahi
betapa bermakna kau disisi
aku menanti saat terpatri
sebuah janji

selamat hari lahir sayang...


Friday, July 9, 2010

happy ever after..

akhirnya siap sudah interaction yang sungguh memenatkan. berlari ke sana ke mari dengan sandal setinggi 3.6 inci, aku memang sengaja menempah sakit. lenguh habis seluruh badan.

apa pun, sebahagian dari kerja sudah selesai, tinggal untuk update sahaja. untuk suku daripada keseluruhan pakej.

koma.

weekend ni ada beberapa yang akan berlaku. antaranya kenduri kahwin roomate masa kat matrik, tapi kat johor. hari tu ada orang janji dengan aku nak pergi, tapi sampai ke saat ini masih membisu, atau pun dah lupa apa yang pernah dijanjikan, aku tak dapat nak pastikan.

satu lagi kenduri coursemate kat perak. yang ni dalam perancangan. tapi besar kemungkinan jadi lah kalau tiada aral, bersama-sama angkatan jalan klang lama. huhu

seronok dengar kawan-kawan bakal mengakhiri zaman bujang. melangkah ke alam baru yang pastinya tak sama dengan zaman kanak-kanak ribena. dianugerahkan pasangan hidup yang akan bersama dalam senang atau susah, berkongsi duka dan gelak ketawa, dan moga-moga itulah pasangan hingga ke akhir hayat.

tahniah buat ana dan pasangan, serta mohsein dan pasangan... semoga berbahagia hingga ke akhirnya...

and Dear, happy becoming birthday..